Els jardiners i les jardineres: APS amb l’escola Catalunya

Un any més estem portant a terme un projecte d’aprenentatge i servei amb l’escola Catalunya, en el que els i les alumnes del PFI-PTT ensenyem a ser jardiners/es i agricultors/es als i les alumnes de P4. Tot i que és un projecte que fem des de l’any 2010 en cada edició introduim novetats, ja que els dubtes dels nens i nenes són diferents i les idees dels i les jardineres per explicar-se també varien.

Seguidament us farem cinc cèntims de les activitats que hem dut a terme aquest curs.

7/03/2016:  la primera sessió és de coneixença,  l’alumnat del PFI-PTT expliquen als nens i nenes de P4 que estan estudiant i perquè van a l’escola. Seguidament els pregunten com es diuen,  que els agrada fer i es posen nom al grup.

14/03/2016: la segona sessió hem seguit coneixent-nos, hem fet un joc amb una pilota per aprendre bé els noms. Després hem fet una pluja d’idees per tal que ens diguessin tots els dubtes que tenien i així poder preparar les properes sessions. Per últim hem anat fins al nostre hort i els hem explicat que hi ha plantat i com ho hem fet.

04/04/2016: com que ja teniem tots els dubtes dels nens i nenes hem començat pel principi i els hem explicat els elements bàsics del cicle de vida de les plantes: aigua, terra i sol. Hem fet un collage per tal que ho recordin i ho tinguin clar. Els hi hem dit cada un dels elements que aprotava a la planta i per què servia.

11/04/2016 i 18/04/2016: al ser dos grups de 25 no cabem tots a la vegada a l’hort. Així doncs un dels grups ha anat a l’hort mentre l’altre estava a la classe estudiant la fotosíntesis, i a la sessió següent hem intercanviat les activitats.

Els que han anat a l’hort han estat fent les diferents feines que fan els pagesos/es: han plantat maduixeres, han fet planter a dins l’hivernacle (fava reina mora, pèsol negre i girasol gegant), han tret males herbes dels bancals, han collit verdures que ja estan a punt (enciams i cebes) que s’han emportat a l’escola per poder menjar. 

A la classe hem fet un collage en el que expliquem tots els passos i elements de la fotosíntesis. Hem intentat reproduir en un esquema el procés, en el que hi ha la sàbia bruta, l’elaborada, les parts de la planta, la llum, els diferents gasos….  També aquest dia fem un experiment que té per objectiu comprovar com les plantes fan la fotosíntesis i com afecten al color. En unes ampolles de plàstic preparem uns germinats de mongetes. Posem cotó i aigua i unes mongetes. Tanquem unes quantes ampolles a l’armari i altres les deixem a fora amb la llum del sol. Els nens i nenes fan hipòtesis sobre que passarà amb cada un dels germinats, i la setmana següent ho comprovarem.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

25/04/2016: en aquesta sessió observem que ha passat amb els germinats, com estan els de dins l’armari i els de fora i pensem perquè són diferents. Així recordem el procés de la fotosíntesis. Seguidament i per grups parlem del concepte de seguretat, quines són les coses que fan per prevenir de fer-se mal, i a partir d’aquí els expliquem els elements de protecció individual dels jardiners/es (EPI). Entre tots equipem a un jardiner amb tots els EPI. Seguidament anem al parc i fem les feines de manteniment dels jardiners/es i els expliquem les eines manuals que fan servir per fer les feines.

02/05/2016: com a la sessió anterior vam fer la demostració i prova de les eines manuals que fan servir els i les jardiners/es, en aquesta sessió els hem fet una demostració i explicació de les eines mecàniques. Els hem ensenyat com són, com funcionen i els hi hem mostrat els EPI necessaris per no fer-se mal. Ha sigut molt divertit!

09/05/2016: durant aquesta sessió vam estar treballant la reproducció de les plantes i el seu cicle vital. Per aquest motiu vam escriure el conte de la llavor voladora i vam fer una serie lògica que representava el cicle de vida de les plantes. Priemer vam explicar el cicle als nens i nenes i després els vam donar la seriació desendreçada i l’havien d’ordenar i enganxar en un full. També vam fer un experiment per comprovar com beuen les plantes: vam posar un porros, uns alls i unes plantes de planter amb aigua amb colorant alimentari blau, i voliem veure si aquests vegetals canviaven de color.

23/05/2016: és la panúltima sessió, la propera ja serà la festa de la fruita. Hem mirat si ha funcionat l’experiment del colorant, però les plantes tan sols s’han posat blaves per l’arrel. El color no ha pujat més amunt.  Els hem portat un regal a l’escola: una taula de cultiu per a cada classe. Els hem explicat com l’hem fet, que és de materials reciclats. Seguidament hem sortit al pati i les hem col·locat allà on ens han indicat i hem preparat el substrat: terra, vermicompos i fibra de coco. Entre els nens i nenes i els jardiners i jardineres ho hem posat tot a punt i hem omplert les taules. Seguidament hem plantat planter. Ja tenen el seu propi hort!

30/05/2016: aquesta sessió ha estat l’última que hem fet a l’escola, ha estat un dia de celbració i de joc. Hem jugat a l’aranya peluda, a arrencar cebes i al mocador. Després hem fet un esmorzar de fruita que hem portat entre tots. Ha estat un dia molt divertit però trist a la vegada, ja que ens hem d’acomiadar i els comiats són durs. Malgrat tot guardarem un molt bon record d’aquesta experiència, tots i totes hem après molt.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s